SJU HÅLLPLATSER
Mallen som hjälper dig att sätta strukturen
Nu har du satt mål, syfte och identifierat målgruppen för din presentation. Du har också formulerat ditt centrala budskap och valt en rubrik. Du är redo att övertyga även skeptiker med hjälp av både från- och till-argument.
Nu är det dags att skapa strukturen för din presentation. Vi presenterar här en mall – Sju hållplatser. Genom att studera de bästa, inklusive talare från TED.com, har vi definierat sju steg som hjälper dina åhörare att gå från okunskap till kunskap, från ovilja till vilja.
I filmen går vi igenom de Sju hållplatserna.
Hållplats 1 – Kroken
Hur ska du börja för att skapa nyfikenhet och få alla med på din resa? Nyckelordet är nyfikenhet.
I öppningen vill du fånga intresset och väcka nyfikenhet. Du behöver samla din publik, överraska dem, och skapa en relation. Publiken undrar: Varför ska jag lyssna? Du måste få dem att känna något, lära sig något användbart, eller se värdet i att investera sin tid.
Här är vad du vill göra:
- Etablera kontakt med publiken.
- Ge en glimt av vad presentationen kommer att leda till.
- Förbered dem för resan.
Förslag på hur du kan göra det:
- Berätta en historia eller ge ett verkligt exempel (du kan återkomma till historien i slutet).
- Utlova en effekt, t.ex. ”Jag utmanar dig! Efter min presentation kommer du aldrig se ett träd som bara ett träd igen.”
- Inled med en metafor.
- Ställ en fråga.

Hållplats 2 – Utgångsläget
Vad är nuläget som ditt budskap löser?
Nyckelord: Igenkänning och motivation.
–
Beskriv tydligt det problem eller den situation som ditt budskap ska lösa. Förändringar känns ofta jobbiga, även om de är positiva. Genom att först låta publiken känna igen och ogilla det gamla, blir de mer öppna för nya idéer. När du beskriver en situation som de kan relatera till, ökar deras motivation att lyssna och förstå.
Här är vad du vill göra:
- Beskriv hur människor oftast känner, tänker och agerar i relation till ditt budskap (använd ett ”från-argument”).
- Skapa igenkänning genom att beskriva den värld, situation eller problem som ditt budskap löser (använd ett ”till-argument”).
Förslag på hur du kan göra det:
- Visa statistik eller fakta.
- Berätta en historia eller beskriv verkligheten.
- Använd en metafor, t.ex. ”Tänk dig att …”
- Förklara varför människor inte redan delar ditt nya synsätt.
- Dela hur du själv brukade känna, så att publiken kan känna igen sig.

Hållplats 3 – Skiftet
Vad fick dig att agera?
Nyckelord: Förståelse
–
Berätta för åhörarna vad som ledde till din insikt. När insåg du att ditt budskap var viktigt? Vad fick dig att förstå att du måste agera? Var det en chockerande fakta eller statistik som visade att något måste göras? Detta skifte i förståelse kan få åhörarna att börja fundera på hur de kan förändra sin egen situation och skapa intresse för din lösning.
Den här delen behöver inte alltid vara lång. Ibland räcker det med en enda mening, siffra, eller en stark bild.
Här vill du:
Beskriva den insikt som fick dig att agera.
a
Hållplats 4 – Ditt centrala budskap
Vad är huvudbudskapet? Vad är din idé?
Nyckelord: Tydlighet

Hållplats 5 – Magiska 3
Vilka tre delar skapar förståelse för ditt budskap?
Nyckelord: Övertyga
–
Här ska du förklara hur din idé eller ditt budskap fungerar. Presentera dina bevis och förklaringar. Vad är de tre främsta skälen till att ditt budskap eller produkt är lösningen? Håll det enkelt. Vi vill lära oss, tjäna något, eller känna något.
Ge tre tydliga förklaringar. Det ökar chansen att din publik hittar något de kan relatera till. Det gör det också lättare för dem att tillämpa ditt budskap i sina egna liv.
Här vill du:
Bygga upp och övertyga om ditt budskap genom tre exempel eller argument. Du kan också bemöta eventuella invändningar här.
Det kan vara:
- Tre tydliga skäl.
- Tre aspekter av samma argument.
- Tre händelser som visar vikten av ditt budskap.
- Tre steg som leder till din slutsats.
Hållplats 6 – Slutsatsen
Vad vinner dina lyssnare på att agera på idén eller att använda sin nya kunskap?
Nyckelord: Sammanfatta
–
Nu har du lett dina lyssnare till full förståelse. Det är dags att summera din presentation. Slutsatsen är när man skiftar från att sakna något till att det uppnås. Okunskap har nått kunskap, ovilja har börjat närma sig vilja. Det goda har vunnit över det onda.
Använd en bild, historia eller modell för att hjälpa dina åhörare att föreställa sig sitt nya agerande. Ju närmare du kommer deras faktiska situation ju bättre kommer de att lyckas. Prata som om de redan är i framtiden. Det är nu det känns meningsfullt för lyssnarna och de får ett kvitto på att det varit värt att ägna tid åt att lyssna på dig. Du vill också summera och påminna om det viktigaste. Repetition förstärker inlärningen.
Här vill du:
- Säkerställa att åhörarna fullt ut förstår ditt budskap.
- Ge dem beviset på att ditt budskap är rätt.
- Summera vad övergången från det gamla till det nya innebär.
Förslag på hur du kan göra:
- Visa att du har hållit ditt löfte och uppnått den utlovade effekten.
- Slut cirkeln genom att återknyta till något från inledningen och ge det oväntade svaret (eller spara detta till sista hållplatsen).
- Sammanfatta ditt budskap i högst fem punkter.

Hållplats 7 – Snärten på slutet
Hur ska du avsluta?
Nyckelord: Lämna avtryck
–
Tänk på vad du vill att publiken ska göra annorlunda efter att ha hört ditt budskap. Avsluta på ett sätt som gör att din presentation blir minnesvärd. Ge dina åhörare en tydlig tanke som motiverar dem att agera. När budskapet är kristallklart, ökar chansen att det leder till framtida beslut och handlingar. Sammanfatta kort med en kraftfull ”punchline” eller ett citat som inspirerar dem att se framtiden och vilja agera.
Tänk på följande:
- Introducera inte nya idéer på slutet.
- Lita på att dina lyssnare har förstått ditt budskap—undvik att överförklara.
Förslag på hur du kan göra:
- Knyt ihop säcken: Om du började med en historia, siffra, bild, eller metafor som du inte avslutade, gör det nu. Ge svaret eller knyt an till det du inledde med.
- Avsluta med ett starkt citat som förstärker ditt budskap.