STRUKTUREN
Nu har du definierat målet och hur det kommer kännas. Nu är det nu dags att ta ut färdriktningen. Du som talare är guiden som ska ta din grupp åhörare upp till toppen av förståelse, så att de därifrån har kunskaperna och viljan att ta sig vidare själv.
Låt oss ge dig en förklaring på hur motivationsforskaren David Kolb resonerade kring lärandet.
STRUKTUREN
Nu har du definierat målet och hur det kommer att kännas. Nu är det dags att bestämma färdriktningen. Som talare är du guiden som leder dina åhörare till en djupare förståelse, så att de kan fortsätta utvecklas på egen hand.
Låt oss ge dig en förklaring på hur motivationsforskaren David Kolb resonerade kring lärandet.
Inspirationsmodellen
Den amerikanske beteendevetaren David Kolb forskade på 1970-talet kring vad som motiverar oss att lära och hur vi har olika lärstilar. Hans forskning visade två viktiga saker:
- Hastigheten varierar: Det tar olika lång tid för olika personer att gå från okunskap till kunskap.
- Tänkande och känslor kombinerat: När vi både tänker och känner ökar chansen att vi verkligen förstår.
Kolb identifierade att människor lär sig på olika sätt och beskrev dessa stilar genom fyra frågor:
- Varför? – Denna fråga väcker känslan och nyfikenheten. Varför ska jag lyssna? Hur gynnar detta mig?
- Vad? – Denna fråga riktar sig till den analytiska delen av hjärnan. Vad handlar det om? Vad är idén eller budskapet? Vilka fakta och koncept ligger bakom?
- Hur? – Här handlar det om att praktiskt förstå. Hur fungerar det? Hur kan jag tillämpa det?
- När/Om? – Detta handlar om att föreställa sig framtiden. När eller om idén är genomförd, hur ser det ut då?
Även om det finns individuella preferenser hur vi lättast lär oss är David Kolb och andra motivationsforskare överens om att det är känslan som startar motivationen. Det är generellt för alla i inlärningsprocessen. Inspirationsmodellen hjälper dig att strukturera ditt innehåll så du når alla dina lyssnare. Den påminner talaren om att besvara åhörarnas samtliga frågor och i rätt ordning.
Först besvaras frågan VARFÖR, sedan – VAD, därefter – HUR och Sist – OM/NÄR

Kul att veta!
Hur du föredrar att lära dig påverkar hur du lär ut. Statistik visar följande;
- 35% av lyssnarna behöver främst få svar på frågan Varför? De är inte redo att ta in ett budskap innan den frågan är besvarad.
- 22% föredrar att ta in information som renodlad fakta och diagram. De vill få svar på frågan Vad?
- 18% är de som ser till den praktiska tillämpningen. De vill få svar på frågan Hur?
- 25% vill helst veta vad informationen kommer leda till. De vill få svar på frågorna När eller Om.
En fallgrop är att vi gärna lär ut på samma sätt som vi själva lär oss. Det är alltså viktigt att du som talare ser till att svara på samtliga fyra frågor i rätt ordning. Det är också viktigt att komma ihåg Kolbs teori att alla har lättare att lära och ta till sig kunskap om man får känna mer och tänka enklare tankar. Alltså allt annat än den överlastade och tunga väskan som allt som oftast landar i våra knän.