DET CENTRALA BUDSKAPET


Tänk dig att …

DET CENTRALA BUDSKAPET


Tänk dig att …

Hemligheten med en lyckad presentation är att hålla sig till ett centralt budskap och presentera det så bra det bara går. Ett centralt budskap ger också lyssnarna en möjlighet att förstå till 100%.

Det finns en risk att bli förälskad i sitt eget budskap och i allt viktigt man vill förmedla. Det kan vara svårt att inse att ämnet är komplicerat eller för mastigt att förstå för en person som inte är insatt. Ge oss en sak, enkelt, elegant och effektivt presenterat.
Forskning visar att när vi får många valmöjligheter väljer vi inget. Detsamma gäller för en grupp åhörare. När de får många budskap samtidigt kommer de ihåg mindre, inte mer.

  Övning

Om du bara fick välja tre saker från din presentation som dina åhörare ska minnas, vilka skulle de vara? Formulera ditt centrala budskap i högst tre meningar.

Kill your darlings: När du har formulerat ditt centrala budskap, granska allt annat innehåll du tänkt ta med. Fråga dig själv: Bidrar den här informationen, berättelsen, siffran eller PowerPoint-bilden till att tydliggöra mitt centrala budskap? Om svaret är nej, ta bort det. Om svaret är ja, behåll det.